2n TRIMESTRE C4,C5 i C6

 

Dijous 26 de novembre - 3 de desembre de 2020

2n Trimestre 

C4-Tractament de la informació escrita


Treballarem amb Word 2013.
______________________________________________________

Pràctica 1:Donar Format a un text

Es tracta de fer un document en word sobre les galàxies i assolint les condicions marcades en aquestes instruccions.

  • Per a facilitar l'escriptura del document, el text a introduir ja es proporciona, sense cap format, al document textacopiar_senseformat
  • Els valors numèrics que utilitzaràs es troben al document Taules dins de la mateixa carpeta fitxers exercici 1.
  • Les imatges necessàries en l'exercici les trobaràs a la carpeta Imatges.

Contingut del document:

1. Apartats

 Condició 1: el document contindrà els següents apartats i en el següent ordre:

- Hi haurà una portada vertical no numerada amb el títol "Les galàxies".
- Una pàgina horitzontal amb el contingut del document Taules (serà una segona pàgina sense numerar)
- Dues pàgines amb la informació general de les galàxies que trobareu a la primera pàgina del document textacopiar_senseformat (seran pàgines numerades com a 1 i 2). Distribueix el text del document en els 2 fulls demanats.
- Les següents pàgines contenen la informació de les 8 galàxies (a partir de “Via Làctea”) segons el text de textacopiar_senseformat, començant cada galàxia en un nou full. (seran pàgines numerades com a 3 , 4, 5...)

2. Format de lletra

• Condició 2: El text general del document serà, amb estil per defecte, font Arial 12 amb la portada Arial 58.

3. Estils de lletra (crear estils)




S'han de crear els següents estils de lletra:

• Condició 3: Un estil anomenat "telescopis" amb font Georgia cursiva mida 12 de color vermell. Aquest estil s'aplicarà a tots els noms de telescopis que apareixen al document.
• Condició 4: Un estil anomenat "objectes" amb font Georgia cursiva mida 12 de color verd. Aquest estil s'aplicarà a totes les nomenclatures NGC XX de les galàxies.
Nota: Es valorarà l'existència dels estils i que s'hagin aplicat en bastants casos. No passa res si es confon algun o no s'aplica a tots els elements del mateix tipus que apareixen al document.

4. Format pàgina

• Condició 5: Els marges de totes les pàgines han de ser 1,45 cm a dreta i esquerra i 2,05 cm a sobre i a sota.
 Condició 6: Ha d'haver a les pàgines (excepte les dues primeres: portada i horitzontal) una vora negre d'estil simple amb amplada 0,5 pt i amb una separació respecte del text de 0,4 cm en cada vora.

5. Seccions
______________________________
Inserir seccions
Són les parts d’un document on s’estableixen determinades opcions de format de pàgina. La creació de noves seccions és útil quan vulguem canviar propietats com la numeració de línies, el nombre de columnes o els encapçalaments i peus de pàgina, com també el disseny de pàgina.

Consulteu aquest link per més info: crear y usar secciones

A la barra superior del menú cliquem DISEÑO DE PÁGINA i a la part esquerra de la barra  ens sortirà SALTS on trobarem les seccions que podem fer servir, una de les quals és salt de pàgina.

__________________________________________________________


• Condició 7: Tots els full tindran orientació vertical, excepte les taules del document Taules introduïdes a la pàgina 2, que tindrà orientació horitzontal .

6. Salts de pàgina
__________________________________________
Serveix per passar la continuació del text des del punt on hi ha el cursor d'una pàgina a una altra. 
A la barra superior del menú cliquem INSERTAR i al principi de la barra  ens sortirà SALT DE PÀGINA

____________________________________________________

 Condició 8: Aplicar salts de pàgina manuals per a que cada fitxa de galàxia comenci en una pàgina nova.

7. Format de paràgraf
____________________________________________

- Lletra capital: fer la primera lletra del text enorme com en els textos antics.

A la barra superior del menú cliquem INSERTAR i a la dreta de la barra ens sortirà LLETRA CAPITAL.


8. Copiar format

Aquesta eina ens permet copiar NOMÉS el format del text: color, mida i tipus de lletra.
A l'esquerra de la barra superior del menú INICI trobem l'opció COPIA EL FORMAT

Consulteu aquest link per més info: Copiar format



9. Vinyetes, numeracions i esquemes numerats

Són tres opcions per fer llistes, enumeracions o esquemes en diferents formats:
  • les VINYETES fan una llista amb icones
  • les NUMERACIONS ordenen per número
  • els ESQUEMES NUMERATS combinen les opcions anteriors però els punts de l'esquema es poden presentar a nivells diferents.
Al centre de la barra superior del menú INICI trobem les tres opcions per activar aquestes eines. l'ordre de les eines és el mateix en què les hem explicat.

Consulteu aquestos links per més info: NUMERACIÓN Y VIÑETAS. LISTAS NUMERADAS

LLISTATS




10. Blancs entre paràgrafs

Cliquem amb el BOTÓ DRET del ratolí SOBRE EL TEXT i se'ns obre un menú, cliquem PARÀGRAF i se'ns obre un menú amb dues pestanyes, cliquem la PRIMERA PESTANYA i veurem el menú per editar els espais.



11. Interlineats

L'INTERLINEAT és l'espai que hi ha entre les línies d'un paràgraf. Per activar-lo, hem de posar el cursor en el paràgraf del que volem modificar l'interlineat o seleccionar el text que volem editar.
Al centre de la barra superior del menú INICI trobem la icona per seleccionar l'interlineat que volem.

Consulteu aquestos links per més info: Alineación, sangrías, espaciado e interlineado

12. Bordes de paràgraf

Consulteu aquestos links per més info: insertar bordes als paràgrafs i a la pàgina.

13. Línies vídues i òrfenes:

Una LÍNIA VÍDUA és aquella que es queda sola en una pàgina quan el seu paràgraf continua a la pàgina següent.

Una LÍNIA ÒRFENA és aquella que no cap en la pàgina del seu paràgraf i queda sola en una pàgina següent.

Per evitar que ens passi qualsevol de les dues coses podem activar el control de línies vídues i òrfenes. Cliquem amb el BOTÓ DRET del ratolí SOBRE EL TEXT i se'ns obre un menú, cliquem PARÀGRAF i se'ns obre un menú amb dues pestanyes, cliquem la PRIMERA PESTANYA i la primera opció és el control de línies vídues i òrfenes. Fa l'acció de forma automàtica.

Consulteu aquestos links per més info: Líneas huérfanas y viudas y guiones


14. Columnes

Serveix per estructurar el text en tantes columnes com vulguem, per exemple com en un article.
A la barra superior del menú cliquem DISEÑO DE PÁGINA i al principi de la barra  ens sortirà COLUMNES.

Consulteu aquestos links per més info: columnes


__________________________________________
Condició 9: El títol "Tipus de galàxies" del primer full numerat tindrà estil predeterminat de paràgraf Encapçalament 1 i El títol en cada apartat de cada galàxia en estil predeterminat de paràgraf Encapçalament 2. (encapçalament 1 i encapçalament 2 segons el format per defecte que tingueu al vostre word)
• Condició 10: Cada paràgraf tindrà un sagnat de primera línia a la teva elecció, el mateix per tot el document.
• Condició 11: La separació entre paràgrafs (per sota) per tot el document ha de ser superior a 0,0 cm amb un valor a la teva elecció.
• Condició 12: El interlineat general ha de ser de Interlineat +0,10 cm
• Condició 13: L'alineació del text ha de ser justificada.
• Condició 14: El primer paràgraf del apartat de cada galàxia utilitzarà l'opció de lletra capital destacada amb l'estil que vulguis.

15. Tabuladors
_________________________________________________________
Tabulacions i sagnats

Diferència entre tabulació (eina per desplaçar el posicionament del text) i sagnat (desplaçament d'una línia del text, normalment la primera d'un paràgraf).

- Tipus de tabulacions.

- Tipus de sangria.

El sagnat (castellanisme) o la sagnia, l'alineació (indentació o indentadura cf. it., ang.) és, en tipografia, la introducció de diversos caràcters en blanc al començament d'una línia. S'empra en textos alineats a l'esquerra que és el que és general per a escrits en prosa.

- Configuració:

___________________________________
• Condició 15: Dins de l'apartat tipus de galàxies crear tres tabuladors a 2,5 cap a esquerra , 4 cm cap esquerra i a 8 cm centrat decimal per a introduir les equivalències de distàncies de forma alineada. Entre els dos últims tabuladors ha d'haver un caràcter de farciment a escollir i entre línies una separació simple.
• Condició 16: Per tot el document fer una partició de mots amb 3 caràcters al final de la línia i 2 caràcters al començament de la línia.
 Condició 17: El control de línies òrfenes o vídues ha de ser de 3 línies.


16. Imatges

Mòdul 8: Imatges i formes

- Inserir una forma predefinida
- Inserir una imatge predefinida
- Inserir una imatge des d’un arxiu
- Editar el posicionament d’imatges

• Condició 18: S'han d'utilitzar totes les imatges proporcionades, encara que podeu utilitzar altres equivalents o utilitzar-ne més extretes d'internet. La imatge tipus galàxies.jpg de la carpeta imatges ha d'aparèixer dins de l'apartat Tipus de galàxies i la imatge de cada galàxia concreta dins de la seva secció corresponent i just desprès del títol del planeta.
• Condició 19: Totes les imatges han de portar una llegenda amb la numeració i descripció del que representen. La llegenda numerada portarà un guió de separació.
 Condició 20: Totes les imatges tindran àncora al paràgraf, cap ajustament al text , un espaiat superior i inferior superior a 0,0 cm i posició horitzontal no centrada a escollir per vosaltres.


17. Taules

Mòdul 5: Taules

- Crear taules
- Inserir cel·les
- Inserir columnes
- Canviar els color i línies de les taules
- Modificar la mida de les cel·les

En la pàgina 2 sense numerar s'ha de treballar amb dues taules Taula1 i Taula 2. Per a facilitar-te l'entrada de valors trobaràs les taules a copiar, sense format, al document Taules.

• Condició 21: Els valors de text en les dues taules seran Arial 11 amb alineació centrada i s'ha d'utilitzar el format adient en cada situació:
- Utilitzar 2 decimals,
- Notació científica on correspongui.
• Condició 22: Aplicar a les dues taules alguns canvis estètics de format o també pots aplicar si vols un estil predefinit de formatació automàtica.


18. Capçalera i peu de pàgina

Les tres parts d'un document són el COS, L'ENCAPÇALAMENT, el PEU DE PÀGINA. Aquest apartat tracta dels dos últims que corresponen a una secció opcional a la part superior i inferior del document que podem activar per inserir text extra.

A la barra superior del menú cliquem INSERTAR i a la part central de la barra trobem les Capçaleres i els PEUS DE PÀGINA.




______________________________________________________________________


• Condició 23: La numeració de les pàgines al peu serà del tipus pàgina X de Y , centrat. La pàgina de la portada ni la pàgina horitzontal de les taules no portarà numeració i la següent pàgina serà la número 1.
• Condició 24: Les capçaleres han de complir certes condicions
1. Les diferents capçaleres tindran alineació dreta.
2. La portada no portarà cap capçalera ni numeració
3. La capçalera per a les pàgines numerades com a 1, 2 serà "Tipus de galàxies".
4. La pàgina en horitzontal no tindrà capçalera ni numeració.
5. La capçalera per a les pàgines de la 3 en endavant serà "Galàxies "

19. Proteccions

• Condició 25: El document estarà protegit amb la contrasenya de 5 caràcters "12345"
Penja a la carpeta corresponent per corregir els arxius que has creat, amb el  nom PRÀCTICA 1.

Dijous 10 de desembre

Mòdul 6: Ortografia i gramàtica

- La correcció ortogràfica i gramatical


CORRECTOR ORTOGRÀFIC


                                              

SINÒNIMS EN WORD



Mòdul 7: Edició avançada d'un text: La recerca i substitució de paraules


Al final de la barra superior del menú INICI trobem la icona per buscar i reemplaçar paraules del text.


Buscar y reemplazar:





Prova-ho: Correcció d'un document word 

1. Baixa't aquest document Word.
2. Reemplaça tots els cops que surt la paraula SCROOGE per MALALLET.
3. Corregeix les faltes d'ortografia i subratlla les paraules d'un color.
4. Busca i reemplaça per un sinònim les paraules següents: FANTASMA, OPORTUNITAT, VIDA, TREBALL, MALALTIA, CASA, MALSON I AMABLE Subratlla les paraules d'un color diferent a l'anterior.
5. Cerca una imatge a internet sobre el conte, descarrega-te-la i insereix-la al final de conte. Centrada. 
6. Guardar el document en format PDF a la vostra carpeta Drive. ( RECURSOS )


PRÀCTICA 2: Confeccionar un programa de festes

Per confeccionar-lo, necessitareu aquest arxiu: programa . Veureu que es tracta de:
  • la salutació de l’alcaldessa de la localitat.
  • la llista i descripció de les activitats que es duran a terme durant les setmanes de les festes.
Què heu de fer?

1a pàgina: Hi ha la salutació de l’alcaldessa. Inseriu-hi la imatge alcaldessa.jpg ( la trobareu a aquesta carpeta.). Doneu un format adequat al text, distribuint-lo en columnes; al final de la pàgina hauria de quedar un espai suficient per inserir-hi més endavant una taula de continguts.

Resta de pàgines: Hi ha una sèrie de textos que descriuen les activitats. Heu de donar
un format adequat al títol, a l’horari de cada activitat, al nom, als textos de les descripcions,
fent servir columnes i parant atenció a la distribució del paràgrafs i al sagnat, així com a la
mida i color del text segons els apartats.
  • Inserir imatges relatives a les activitats. Tingueu en compte la disposició del text en relació amb les imatges. Podeu utilitzar les imatges contingudes en aquesta carpeta.
  • Aplicar un estil determinat al títol de la pàgina, de manera que després surti a la taula de continguts de la primera pàgina.

Inseriu una taula de contingut a l’espai que heu reservat a sota de la salutació de l’alcaldessa, a la primera pàgina.

Recomanacions: Es tracta d’un programa de festes! Sigueu creatius! Doneu color al fons de
les pàgines, i jugueu amb el tipus, mida i color de les fonts segons la informació que doni el
text.

Us agrada el resultat final? Hi ha alguna cosa que podeu afegir-hi o que voldríeu millorar? Un cop estigueu satisfets amb el resultat, guardeu-lo a la carpeta corresponent del drive com a PRÀCTICA 2.


Exemple de la pràctica 1 per consultar: EXEMPLE PRÀCTICA 1

____________________________________________________________________________________

Dimarts 15 i dimecres 17 de desembre

Mòdul 10: combinació correu bàsica

Combinació de correspondència:

PRÀCTICA 3: combinació de correu amb word

- Aquí tens el document d'invitació  a la "Festa de Nadal de Competic 2" amb Word.Guarda'l a la teva carpeta corresponent amb el nom "Festa de Nadal de Competic 2", 

- Aquí tens un Llistat de persones a qui vols convidar  amb un càrrec. Guarda el document amb el nom "Llistat Convidats " a la carpeta corresponent.

- Usant la combinació de correspondència manual tal i com hem fet a l'explicació crea les invitacions personalitzades per als teus companys de classe. Guarda el document personalitzat amb la combinació de correu finalitzada amb el nom de Pràctica 3  a la carpeta corresponent.
_______________________________________________________________________________

PRÀCTICA VOLUNTÀRIA: combinació correspondència amb excel

Material per treballar la pràctica: 

Farem una simulació, imaginem que després d'haver fet un estudi de mercat hem vist que la nostra empresa és viable segons les condicions de la ciutat, i per això ara hem de donar-la a conèixer i fer-ne difusió.

► Convidem a les associacions de veïns
 
COMBINACIÓ

• Creeu una combinació de correspondència a la carta donada amb les dades de les associacions que han de rebre la informació. Els camps a combinar dels destinataris han de ser:

 Nom de l’associació
 Adreça
Codi postal – Població

• Com a remitent ha d’aparèixer la nostra adreça:

 Taller Artístic – Cultural ArtVall
 Adreça: C/ Sant Lluís, 26
 Codi postal – Ciutat: 43202 Reus

• Deseu la carta amb els camps combinats amb el nom:
cognom_carta_combinada.

• Deseu en PDF les cartes resultants de la combinació amb el nom:
cognom_cartes_definitives.

• Envieu els dos arxius a cfaaranangles@gmail.com

_________________________________________________________
BON NADAL!!! ENS VEIEM A LA TORNADA !!!




_______________________________________

Dimarts 12 i dijous 30 gener 2021

C5- Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment

En aquesta competència treballarem quatre punts principals: 

----------------------------------------------------

TUTORIAL PER COMENÇAR:

Aquí us deixem un tutorial per a qui vulgui aprofundir en el GIMP.


INSTAL.LAR I PERSONALITZAR:


Com que en els dos primers mòduls ens haurem d'iniciar amb el GIMP, aprendrem a fer-lo anar una mica avui. Ens valdrem d'aquest manual,  farem les següents activitats tots junts:

EINES DE PINTURA:




- ACTIVITAT 1: EINES DE PINTURA


- ACTIVITAT 2 : EINES DE PINTURA


- ACTIVITAT 3: EINES DE PINTURA

COM ESCRIURE:







Per tots els que acabeu, podeu fer de manera individual seguint les instruccions  les següents activitats de selecció:

EINES DE SELECCIÓ



 ACTIVITAT 4: EINES DE SELECCIÓ

TREURE EL FONS DE LA IMATGE:





ACTIVITAT 5: EINES DE SELECCIÓ




ACTIVITAT 6EINES DE SELECCIÓ 

ESCALAR IMATGES:







Seguidament podrieu provar:

ACTIVITAT 7 ( RETOC DE CARA )

EINES DE CLONAT I SANEJAT: 




ACTIVITAT 8 ( RETOCAR EL FONS DE A FOTOGRAFIA) 



________________________________________________________

Dimarts 19 i dijous 21 de gener 2021 

Avui realitzarem les pràctiques de prova des de l'ACTIVITAT 9 a l'ACTIVITAT 15:

ACTIVITAT 9 ARREGLAR FOTOGRAFIES SOBREEXPOSADES

EINES DE COLOR:






ACTIVITAT 10 MODIFICAR LA SATURACIÓ DEL COLOR



ACTIVITAT 11 FILTRES

FILTRES BÀSICS:






ACTIVITAT 12 FUSIÓ DE CAPES

CANVIAR COLOR ULLS:






 
ACTIVITAT 13 RESTAURACIÓ FOTOS




ACTIVITAT 14 CANVI DE COLOR DEL CABELL



ACTIVITAT 15 SIMETRIES I PERSPECTIVES



TOTES LES IMATGES DE LES ACTIVITATS LES PODEU DESAR COM A .PNG o JPEG  I TAMBÉ COM A .XCF A LA CARPETA CORRESPONENT.
______________________________________________________________________________

Quan hagueu acabat de fer els exercicis de prova podeu començar a fer les pràctiques definitives que correspondran a les Activitats finals del dossier. Recodeu de guardar-les dins la carpeta de la C5 com a Pràctica 1 i Pràctica 2 ja que són les pràctiques que cal entregar per a ser avaluades: 

PRÀCTICA 1. MODIFICACIÓ D'IMATGES
Vamos a realizar una tarea muy típica en publicidad:
se van a corregir los pequeños defectos del físico de un@ modelo,
para mejorar el aspecto final que ofrecerá en la foto que aparece en el
anuncio.  
1. Abre la imagen llamada “antes.jpg”. 
  • Retoca y elimina defectos en la piel, brillos, etc.
  • Aprovecha para darle un tono más bronceado a la piel, eliminar ligeras arrugas, … 
  • Retoca el color de los ojos y pónselos de otro color (natural), 
  • Cambia su color de pelo a otro tono (rubio, pelirrojo, etc., pero procura que quede lo más natural posible) 
  • Inserta tu nombre en alguna zona de la imagen. 
2. Guarda la imagen como Pràctical 1.jpg 
PRÀCTICA 2: FOTOMUNTATGE
 TUTORIAL FOTOMUNTATGE:



Se trata de una actividad repaso de todo lo visto.  

  1. Tomar una foto en la que aparezcas tú en primer plano. 
  2. Tomar de Internet una foto de primer plano de un famoso al que te gustaría haber conocido (Cristiano Ronaldo, Angelina Jolie, Kurt Cobain, Darth Vader, etc.) 
  3. Componer una imagen en la que aparezcas con el famoso. 
  4. El fondo de la imagen debe ser un paisaje conocido de algún país “exótico” (Isla de Pascua, Rio de Janeiro, Machu-Picchu, etc.). 
  5. Suaviza los contornos para que se note lo menos posible el efecto de pegado de imágenes. 
  6. Cambia el color de tu pelo a algún tono “curioso”.
  7. Inserta tu nombre en alguna zona de la imagen.  
  8. Guarda la imagen como Pràctica 2.jpg

____________________________________________________________________________________

Dimarts 2 i dijous 4 de febrer 2021 


Per començar pots descarregar-te el programa a: https://audacity.softonic.com/descargar

Recursos: 




Abans de fer la pràctica us recomanem mirar els dos primers videos del següent curs:

VIDEOTUTORIAL:





PROVA-HO:

- Prova de fer un Mashup (combinació de cançons en una). 


- Agafa dues o tres cançons que t'agradin i combina'n fragments en un sol àudio. 
- La cançó resultant ha de semblar una de sola, així que intenta que els talls tinguin sentit
i les transicions siguin "suaus". 
- Utilitza les eines de retallar, copiar, enganxar, silencis i fins i tot et pots gravar en
algun moment cantant o recitant la lletra. 
- Guarda-la a la carpeta Recursos.


PRÀCTICA 3. "Vine a estudiar informàtica al CFA!"

1. Ves a la teva carpeta Competència 5 i crea'n una que es digui AUDACITY.
2. Imagina't que vols publicitar els cursos d'informàtica del CFA a la ràdio.
3. Prepara un text molt curt, amb frases simples i molt clares sobre què voldràs dir
(pots inventar-te la informació).
4. Tria la música de fons. Si no la tens, l'hauràs de baixar en MP3 i desar-la.
5. Obre el programa AUDACITY i obre la música de fons.
6. Després fes proves de veu fins que obtinguis el resultat desitjat. Parla poc a poc i
amb claretat.
Fes pauses entre les diferents informacions.
7. Usa les diferents opcions que coneixes del programa per crear una bona falca publicitària:
SELECCIONAR, TALLAR, BAIXAR EL VOLUM DE LA MÚSICA DE FONS.
8. Quan hagis acabat, EXPORTA L'ÀUDIO a la carpeta AUDACITY amb el nom 
PRÀCTICA 3. Anunci 

Ex:Pràctica 3. Anunci

---------------------------------------------------------
  • Mòdul 4: Reproducció de fitxers de video

PROVA-HO:

- Primer, llegiu la pràctica Captura de fotogrames d'un vídeo i instaleu-vos el programa
de reproducció de vídeos VLC Media player si és que no el teniu instal.lat ja. 

- Després anem a realitzar la pràctica amb aquest vídeo.
- Es tracta d'un ocell que menja en un arbre, veureu que fa el procés de despellofar la closca
molt ràpid, però vosaltres,
mitjançant la captura de fotogrames, heu de ser suficientment precisos per a:

    1 - Capturar un fotograma on es vegi l'ocell agafant la llavor amb el pic a l'arbre.
    2 - Capturar un altre fotograma on es vegi com l'ocell escup la pallofa i aquesta és a l'aire.
    3 - Capturar un altre fotograma on l'ocell s'ajuda amb les dues potes per treure la pallofa.

Enganxeu aquestes tres captures en un document de Word i poseu-hi la llegenda
corresponent a cada una de les accions que us hem demanat. Heu de concretar a quina
carpeta voleu que us envii aquestes captures dins del vostre ordinador.
Per això heu d'anar a eines/preferències i en els arxius de video posar la carpeta on
voleu que vagin aquestes fotos.


     - Si voleu envieu el resultat a cfaaranangles@gmail.com

Si voleu saber-ne més, mireu aquest video tutorial



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dimarts 9 i dijous 11 de febrer 2021

C6- Tractament de la informació numèrica

Nosaltres treballarem amb Excel 2013.

TUTORIAL EXCEL

Manual bàsic intermedi excel 2013

    ------------------------------------------------------------
    1. Definir un rang

    - Utilitzem una lletra i un número per fer referència a una cel·la. ex.: C7

    - Utilitzem els dos punts per fer referència a la secció entre dos punts inclosos, ja siguin cel·les, files o columnes. ex.: B10:K1 / 12:27 / A:D

    Opcions avançades de cerca:

    * Format: La cerca es restringirà a les cel·les amb un determinat format (data, numèric, text…).

    * Dins
    : Podem triar la cerca. Es realitza en el full actiu o en tot el llibre.


    * Cerca
    : Si la cerca es realitza per Fileres o per Columnes.


    * Selecciona: Si la cerca es realitza dintre de les Fórmules o en el Contingut o en els Comentaris.


    També podem definir si el text que es cerca ha de coincidir amb la cel·la completa (cal activar l'opció) o si es tenen en compte les majúscules i minúscules (Si activem aquesta opció, No ens trobarà "Paraula" si cerquem "paraula")


    En un principi es poden fer cerques més generals i si el nombre de resultats és massa alt, anar restringint les opcions.


    ⚠️ Si tenim una sel·lecció marcada la cerca es limitarà a la sel·lecció.


    - Mètode manual

    - Mètode per Menú

    ⚠️ Hem de marcar l'últim número de la sèrie

    Des de l'Excel 2010 permet omplir fórmules automàtiques si les dades estan en una filera o columna, com per exemple la Suma. 

    Altres funcions autòmatiques són: 

    Mitjana: calcular el valor mitjà. 

    Compta: Indica el nombre de valors. 

    Màxim: Indica el valor màxim d'un conjunt de nombres. 

    Mínim: Indica el valor mínim d'un conjunt de nombres.

    Per  a poder fer la pràctica 1 cal conèixer: Concatenar textos de dues columnes

    Pràctica 1 - Festa d'aniversari

    Descarregueu aquest document per començar la pràctica.

    1. Obre l'Excel. Anomena el primer full Convidats.

    2. Al primer full, que hauràs anomenat Convidats:

    • Busca quants JOSEP hi ha a la llista de convidats amb l'eina de cerca i fes-ne una captura de pantalla que enganxaràs al costat, al mateix full.
    • A la primera columna, acaba de completar els números de convidat mitjançant el seriat automàtic.
    • Dóna el mateix format al títol de la columna edat que la resta, mitjançant el pinzell de copiar el format: 
    • A la columna Nom complet, mitjançant la formula de concatenar, escriu-hi els noms i cognoms separats per un espai de les dues columnes anteriors.
    • Mitjançant les fórmules automàtiques, completa les caselles on s'estableixen.
    • Ves guardant el document a mesura que completes els passos.

    3. Al segon full, que hauràs anomenat Llista:


  • Dóna el mateix format al títols d'aquesta pàgina que els del full anterior, mitjançant el pinzell de copiar el format: 

  • Quants aperitius contenen pernil? Respon a la pregunta mitjançant l'eina de cerca i posa la captura de pantalla al mateix full.


  • Formateja tota la columna de preus com a Euros amb dos decimals.

  • Crea una altra columna amb els totals.


  • Suma'n el total a dalt de la columna total, fes-ho afegint una fila per sobre dels títols.

  • -Deseu el resultat a la carpeta corresponent com a PRÀCTICA 1

    Ex:PRÀCTICA_1_SOLUCIÓ

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dimarts 16 de febrer 2021

    - Per ordenar dades, cal que prèviament les tinguem col·locades de la forma correcta

    En fileres, les dades referents a una mateixa persona, objecte, lloc

    En bases de dades reben el nom de registres. Podem dir que un registre és el conjunt de dades que es refereixen al mateix.

    En columnes, les dades que es refereixen a una característica comuna. En bases de dades reben el nom de camps. Podem dir que un camp és el conjunt de dades que tenen una mateixa tipologia. 




    ⚠️La primera fila no s'ordena perquè són els Noms dels camps.

    ⚠️No deixar cel·les blanques entre les dades, l'ordinador pot creure que són d'una altra taula.

    - Amb la mateixa icona per ordenar alfabèticament, si tenim contingut numèric a les cel·les les ordenarà segons la nostra instrucció.


    Si volem ordenar de manera diferent, anem a ordenar per criteris:

    Si tenim una capçalera:




    Si la llista per la qual volem ordenar no està creada, cal que prèviament la introduïm:


    Podem eliminar una llista existent si l'hem creada nosaltres, situant-nos sobre ella i prement el botó Eliminar.



    Pràctica 2 - Ordres, Filtres i Taules dinàmiques

    Aquí tens el full de càlcul a utilitzar per practicar com ordenar informació.

    Veuràs que el primer dels fulls és el que conté les instruccions per completar la pràctica.

    La resta de fulls, tal i com t'expliquen, són en els que has de realitzar els ordres, filtres o l'ús de taules dinàmiques que se't demanen. 

    COM ORDENAR I FILTRAR DADES:




    A més, hi veuràs que se't demana utilitzar la opció del "Formulari" per entrar-hi dades que falten, et deixem un videotutorial que t'explica com utilitzar els Formularis:



    Més endavant, veuràs que se't demana fer taules dinàmiques . Per fer-ho, pots veure tutorial a més de les explicacions que se't donaran a classe per calcular-los.




    Aquest videotutorial té bastants videos que van seguits i que et poden ajudar a millorar les teves taules dinàmiques.

    Aquí us deixem un altre video un us explica a moure, copiar o eliminar una taula dinàmica:



    Un cop els hagis fet per cada full, has d'anar guardant-los i així finalment entregar el full de càlcul guardat a la carpeta corresponent amb el nom de PRÀCTICA 2.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dijous 18 i dimarts 23 de febrer de 2021



    INFORMACIÓ QUE NECESSITAREU PER FER LA PRÀCTICA:


    PER  A QUÈ SERVEIX EL SIGNE $:




    PROTEGIR EL FULL MENYS ALGUNES CEL.LES:




    FORMAT CONDICIONAL FARCIT :






    COM FER ÚS DE LA FUNCIÓ CONDICIONAL:

    Pràctica 3. Anàlisi de viabilitat

    Un grup de teatre vol analitzar si la seva funció serà rendible. Saben que de promig/mitjana necessiten aconseguir una mínima caixa de 1500€ per cada funció per cobrir totes les despeses, inclosos els seus sous. 

    Fan teatre de dilluns a dissabte, i ja tenen, per experiència pròpia, les quantitats que més o menys vendran a cada dia de la setmana: tant les que són a preu reduït (venda online) com aquelles que venen a taquilla a preu habitual de 15€.

    Ens han demanat ajuda amb el full de càlcul, veuràs que en aquest document ja hi tenen les dades posades en una taula: estimacions d'assistència, preu de venda, descompte sobre el preu habitual quan les venen online i també la caixa mínima que han de fer.

    Escriu les fórmules necessàries per calcular:
    • La taquilla de cada un dels dies per a la tarifa habitual a partir de l'assistència i de el preu d'entrada.
    • La taquilla de cada un dels dies per a la tarifa reduïda a partir de l'assistència, del preu d'entrada i del percentatge de reducció.
    • Els totals per setmana i dia per a l'assistència i taquilla. 

    Escriu la funció condicional necessària per mostrar:

    • Si el dia ha estat rendible. Considerarem un dia rendible aquell que a taquilla s'hagi superat la quantitat que es dóna com a marge. 

    Característiques del Full de Càlcul:

    • Canvia el format de les cel.les perquè aparegui el separador de milers i el símbol de l'euro on sigui necessari.
    • Usant el format condicional modifica el format de cel.la per a qualsevol xifra superior a 2000 € a la taquilla diària i per una xifra superior a 12.000 el total recaudat durant la setmana.
    • Tingues cura del disseny: format de cel·les, atributs del text, ...
    • Protegeix tot el full excepte les cel·les on s'introdueix l'assistència, la reducció i el preu. Per a fer-ho usa la contrasenya competic2.

     Realitza els canvis oportuns per calcular de nou totes les quantitats al tenir lloc les següents modificacions:
    • La reducció canvia a un 10% de la tarifa habitual.
    • El preu s'incrementa a 18 €.
    Guarda la pràctica com sempre a la carpeta corresponent.

    _____________________________________________________

    Pràctica Extra per a qui vulgui pujar puntuació

    FÓRMULES BÀSIQUES

    Els professors de Formació Professional han acabat el curs i ara els han demanat des de l' Equip Directiu realitzar una petita anàlisi sobre les notes que els alumnes han obtingut. Us demanen a vosaltres, ja tots uns experts en Excel, que els ajudeu a completar-lo.

    Trobareu en aquest document, en la primera fulla de treball, el full de notes dels alumnes per cada mòdul. 

    A partir del full de càlcul realitza els següents càlculs utilitzant funcions:

    • La nota mitjana (funció estadística) de cada alumne i cada mòdul.
    • La nota mitjana de la classe.
    • La nota màxima i mínima (funcions estadístiques) de cada mòdul.
    • A la columna ¿APTE? utilitza la funció lògica SI per indicar si la nota mitjana de l'alumne és igual o superior a 5.
    • A la columna DESTACA utilitza la funció lògica SI per indicar si la nota mitjana de l'alumne és superior a la mitjana de la classe.
    A la segona fulla del mateix document que abans hi trobaràs una sèrie de dades meteorològiques. Per presentar-les, ens demanen realitzar el càlcul dels següents estadístics a mode de resum:

    • La temperatura, humitat relativa i quantitat de pluges mitjana durant la setmana.
    • La temperatura, humitat relativa i quantitat de pluges màxima i mínima durant la setmana.
    • A la columna de "relació de la temperatura sobre la mitjana" indicar si la temperatura del dia és SUPERIOR o INFERIOR a la temperatura mitjana.
    • Utilitzar el format condicional per marcar la temperatura, humitat relativa i quantitat de pluges màximes i mínimes durant la setmana.
    A la tercera fulla del mateix document anterior hi trobaràs una fulla de despeses de personal. Des del departament de RRHH d'aquesta empresa ens demanen calcular les despeses en sous segons les següents directrius:

    • Les hores totals per a cada treballador són la suma de les hores normals més les hores extres.
    • Si el total de les hores totals supera les 165, el treballador rebrà un incentiu de 200 €, en cas contrari, l'incentiu serà de 0 €.
    • Calcula el Salari sabent que les hores normals es paguen a 10 € i les hores extra a 15 €, també tenint en compte que hi hauràs de sumar l'incentiu si aquest treballador l'ha obtingut.
    • Introdueix les funcions necessàries per calcular el total, el màxim, el mínim i la mitjana de cadascuna de les columnes.
    Guarda aquest full de càlcul completat amb totes les fórmules a la carpeta corresponent.


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dimarts 23 i dijous 25 de febrer de 2021

    Mòdul 9: Gràfiques

    1. Passos per crear gràfiques bàsiques

    1. Seleccionar informació

    2. Triar tipus de gràfic


    3. Dades d'origen: per defecte l' Excel pren com a sèrie de dades les columnes, però es pot canviar amb l'opció següent:


    4. A la A la pestanya Presentació podem modificar diferents característiques del gràfic:

    • Podem dibuixar o no, les línies de referència dels eixos, Quadrícula
    • Podem triar si volem les escales en els eixos, amb el botó Eixos.
    • Es pot mostrar la llegenda o no i la seva posició, amb la pestanya Llegenda
    • Es pot incorporar una taula de dades i els noms i valors de les sèries amb els botons Taula de dades i Etiquetes de dades

    5. Per últim cal decidir si volem el gràfic al mateix full o en un altre.

    ⚠️ Escollir un tipus de gràfica no és una opció permanent, sempre es pot canviar.

    2. Parts d'una gràfica

    3. Canvis de disseny del gràfic

    - Colors
    - Lletra
    - Títol
    - Llegenda


    Tutorial gràfics:




    Pràctica 4 - Gràfics

    Ens demanen realitzar gràfics per entendre l'evolució de les vendes que es troben en aquest document. Per fer-ho, segueix els següents passos i crea els gràfics que se't demanen aquí a sota:
    • Calcula els totals per a la columna TOTAL VENDES.
    • Crea els següents gràfics:
      • Realitza el gràfic de barres corresponent  al total de vendes dels diferents mesos.
      • Realitza el gràfic de barres apilades dels mesos de gener, febrer i març.
      • Realitza el gràfic de barres apilades dels mesos d'abril, maig i juny.
      • Realitza el gràfic circular del total de vendes mensuals per saber que fracció de les nostres vendes es va realitzar en cadascun dels mesos.
      • Realitza el gràfic de línies del producte 1 i producte 2, que mostri la seva variació en tots els mesos.
      • Insereix títols i llegendes en tots els gràfics.
    • Modifica les dades del full i observa l'efecte produït en els gràfics

    Guarda aquest full de càlcul completat amb totes les fórmules a la carpeta corresponent.

    La solució corresponent a tots els gràfics hauria de ser semblant a aquesta:




    Dimarts 2 de març 2021 

    1. Obrir més d'un full a la vegada


    Per seleccionar més d'un full procedim de la següent forma: Seleccionem el primer clicant sobre el nom de la pestanya. Tot seguit premem la tecla CTRL  i sense deixar-la anar anem, amb el ratolí, clicant sobre les pestanyes que volem seleccionar. Amb aquest sistema podem seleccionar fulls que no estan seguits l'un de l'altre, per exemple Full1, Full3 i Full5.

    Seleccionem el primer full clicant sobre la pestanya inferior amb el ratolí. Premem la tecla Shift  i sense deixar-la anar anem a l'últim dels fulls que volem seleccionar. Exemple Full1 Shift Full5, seleccionem des de Full1 fins a Full5.

    Qualsevol operació que fem sobre una cel·la o rang es repetirà en tots els fulls seleccionats.
    Podem desagrupar mitjançant el Menú contextual, clicant amb el botó dret del ratolí sobre de la pestanya d'alguns dels full del Grup, i triant l'opció Desagrupa el fulls. També podem fer-ho clicant sobre un dels fulls que no sigui del Grup.

    2. Inserir fulls nous
    Si cliquem amb el botó dret del ratolí sobre el nom del full, s´obre un Menú on tenim l'opció Insereix…

    Pestanya

    En aquesta versió d'Excel, tenim una pestanya sense nom i amb el símbol de crear una nova pestanya:


    En tots els casos Es crearà un full nou situat just davant del full actiu:

    3. Copiar o moure informació entre fulls

    Còpia parcial


    Per copiar una part de la informació d'un full a un altre, només cal seleccionar el rang del que volem copiar, Anar al Menú Inici | Boto Copiar , o la forma abreujada Ctrl+C.
    També es utilitzar el Menú contextual (botó dret del ratolí).

    Després cal situar-se a la cel·la superior esquerra on volem col·locar les dades i prémer Ctrl+V o anar al Menú Inici | Botó Enganxar , o bé Ctrl+V.
    També es pot prémer la icona o utilitzar el Menú contextual (botó dret del ratolí).

    animació Flash

    Copiar tot el full

    Cliquem amb el botó dret del ratolí sobre la pestanya del Nom del Full que volem copiar. S'obre el Menú contextual.

    S'ha d'indicar el llibre al qual volem copiar (per defecte el mateix). Si en tenim més d'oberts, podem copiar a un altre llibre. També cal indicar la posició que ocuparà: Abans de ..
    S'ha d'activar l´opció Crear una còpia, ja que en cas contrari ens mourà el full al lloc indicat.


    4. Fer referència de dades entre fulls

    Per fer referència a una dada que està en un altre full cal posar-ho dins de la fórmula. Full es posa a la barra de fórmules =Nom_del_full!rang. El signe d'admiració indica que és el nom d'un full. 


    ⚠️També es pot fer servir en fórmules.


    5. Canviar les vistes dels fulls


    Per tornar a la visualització normal fem servir la opció següent:


    6. Veure fulls diferents alhora


    Per fer referència a una dada que està en un altre full cal posar-ho dins de la fórmula. Full es posa a la barra de fórmules 



    Mostrar dues fulles o més al mateix temps en Excel:



    Pràctica 5 - Treball amb varis fulls

    Aquesta pràctica és molt senzilla però servirà per veure com col·locar fórmules utilitzant varis fulls. Una cadena de 3 botigues ens dóna els resultats de guanys i despeses en aquest document.

    Veuràs que a la primera fulla hi ha els guanys, a la segona les pèrdues i se'ns demana:
    • Calcular els totals per cada fulla.
    • Crear una tercera fulla per separat amb el mateix format que les anteriors on hi calculem els beneficis com a resultat dels guanys menys les despeses. Per fer-ho pots copiar el format d'una de les taules de la fulla de guanys o de despeses i després aplicar-hi la fórmula: Guanys - Pèrdues a cada cel·la agafant els guanys de la primera fulla i les despeses de la segona.
    Guarda aquest full de càlcul completat amb totes les fórmules a la carpeta corresponent.


    ______________________________
    1. Emprar funcions de recerca general

    =BUSCAR(valor_cercat;Matriu_de_cerca).  

    2. Emprar funcions de recerca vertical

    =BUSCARV(valor_cercat;Matriu_de_cerca;indicador_de_columna;ordenat).


    3. Emprar funcions de recerca horitzontal

    =BUSCARH(valor_cercat;Matriu_de_cerca;indicador_de_fila;ordenat).

    NECESSITAREU USAR BUSCARV o BUSCARH:




    Pràctica Extra_2

    Ens demanen ajuda des de l'Hotel Capitol per calcular preus de les estades que han tingut, tenint en compte totes les tarifes diferents que apliquen segons el tipus de client. Per fer-ho, ens proporcionen aquest full de càlcul, al que ens demanen que completem amb les fórmules adients i també amb un gràfic de resum. Segueix les següents indicacions:

    • Per calcular el preu sense IVA s'ha utilitzar la taula de tarifes. Les tarifes seran:
      • SI la quantitat d'Hostes = 1
        • Llavors quantitat de dies * tarifa individual
      • SI NO SI quantitat d'hostes = 2
        • Llavors quantitat de dies * tarifa doble
      • SI NO quantitat de dies * tarifa familiar
    • L'IVA serà: Preu sense IVA x 18%
    • El preu amb IVA s'obtindrà sumant les caselles anteriors
    • La quantitat a descomptar és el percentatge corresponent del preu sense IVA aplicant la taula de descomptes. Per aplicar aquesta taula hauràs d'utilitzar la funció BUSCARV.
    • El preu final serà el preu amb IVA menys la quantitat a descomptar.
    • Realitza un gràfic circular amb el número d'habitació i la quantitat d'hostes.
    • Amb el número d'habitació i el preu final realitza un gràfic de columnes.
    La solució dels gràfics hauria de ser semblant a aquesta:


    Guarda aquest full de càlcul completat amb totes les fórmules a la carpeta corresponent.


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada